Doktor Proktor

D.D.S.Ø.I.F.

08. mai 2021 - 27. mar. 2022

Har du lest bøkene om Doktor Proktor, Lise og Bulle av Jo Nesbø? Og ikke minst har du hørt om boka som bestefaren til Bulle har skrevet: D.D.S.Ø.I.F. (Dyr du skulle ønske ikke fantes)? I denne boka fortelles det om dyr så fæle at politi og myndigheter ønsker at deres eksistens skal forbli en hemmelighet. Jo Nesbøs barnebøker om den eksentriske Doktor Proktor har blitt en kjempesuksess i både inn- og utland. Utstillingen Doktor Proktors sensasjonelle samling av Dyr Du Skulle Ønske Ikke Fantes ble først vist på Naturhistorisk museum i Oslo og har siden da vært på turné på museer og kulturinstitusjoner i Norge og utlandet. Men nå kan du se disse fæle dyrene på Stavanger museum.

I utstillingen kan du bli kjent med 25 fenomenale fantasidyr fra Jo Nesbøs univers blant annet den mongolske vannrotta, en kjøttetende gnager som kan bli 160 cm lang, det namibiske neshornet som spiser sand, stein og grus og månekameleonen som spiser mennesker som vi spiser kjøttkaker. Bli med på en reise i en verden full av fantasi, skrekk og humor!