Fra Hulda til hijab: Forskningsprosjekt blir utstilling

Forskningsprosjektet om bunadsbruk blir ny utstilling som åpner på Stavanger museum sommeren 2022.
Shafana Ali med bunad og hijab. Foto Jonas Haarr Friestad/Stavanger Aftenblad
Shafana Ali med bunad og brodert hijab. Bildet tatt av fotograf Jonas Haarr Friestad i Stavanger Aftenblad er gjengitt i Tidsskrift for kulturforskning.

Sommeren 2022 åpner den helt nye folkedraktutstillingen "Fra Hulda til hijab" på Stavanger museum. Utstillingen som viser folkedrakter og bunader av forskjellige slag, bygger på forskningen konservator ved Museum Stavanger Trude Eriksen har gjort.

Stavanger museum har en rikholdig samling av bunader og folkedrakter. I lang tid har museet ønsket å vise fram disse flotte draktene. Til sommeren åpner derfor en helt ny utstilling som viser drakter fra ulike tradisjoner og epoker og belyser bunadsbruk fra flere sider. Utstillingen "Fra Hulda til hijab" vil gi oss ny kunnskap, større forståelse og kanskje få oss til å tenke over egne tradisjoner og holdninger.

Forskningen Trude Eriksen har gjort er nå samlet i artikkelen "Fra Hulda til hijab. Om ubehaget i bunadskulturen". Den er nå publisert i det vitenskapelige Tidsskrift for kulturforskning.

Eriksen tar utgangspunkt i reaksjonene Shafana Ali, bildet, ble møtt med, da hun for noen år siden kledde på seg sin nye Rogalandsbunad. Ali hadde fått brodert Frafjord-mønsteret på en hijab hun bar til bunaden. Shafana måtte tåle hets og sjikane for å bruke hijab til bunaden sin.

Hodeplagg var tradisjon

Men hvor ulik er egentlig Shafana Alis hodeplagg fra de opprinnelige plaggene kvinner i Norge gikk med da utgangspunktet for folkedrakten eller bunaden vi kjenner i dag var kvinners hverdags- og festdrakter?

Dette er blant spørsmålene Trude Eriksen belyser i sin artikkel. Også i Norge har kvinner tradisjonelt dekt håret med skaut eller tørkle av ulikt slag, en tradisjon som holdt seg lagt opp mot vår tid. Hulda Garborg, som tidlig på 1900-tallet var en pådriver for å bunadsbruk, var også opptatt av de ulike hodeplaggene.

Trude Eriksen har i sitt arbeid med bunads- og folkedrakttradisjonene i dag, brukt kulturanalyse og kvalitativ metode. Arbeidet bygger på intervjuer med 42 informanter som forteller om sine opplevelser, følelser og tanker rundt bruk av bunad.

Trenger mer kunnskap

For som Trude Eriksen skriver i sin artikkel:

"For å kunne samle det nye oss i en drakt-tradisjon som bunad, må kunnskapsnivået om bunadens og de norske folkedrakteneshistorie opprettholdes og formidles slik at menneskene som ønsker å delta i denne tradisjonen unngår å bli møtt med rasisme og sjikanering. En mulig konsekvens av tendensene vi ser her, er at vi får en bunadskultur mange nordmenn vegrer seg for å delta i fordi de ser annerledes ut."

Les hele artikkelen her: http://ojs.novus.no/index.php/...

Og følg med på stavangermuseum.no og https://www.facebook.com/stava... for oppdateringer om den nye utstillingen.