acceptedPage 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1must-bg

INTRO - naturhistorie

Språk på museum

MuseumsIntro er et formidlingstilbud til elever i innføringsklasser ved læringssenter, mottaksskoler i videregående skole og norsk-intro klasser ved universitetet, og er en introduksjon for denne målgruppen både til norsk språk og museer som arena for læring og sammenkomster. Formidlingen er tilpasset læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter, og tar opp krav til grunnleggende ferdigheter og kompetansemål herfra. Tilbudet skal ikke erstatte vanlig klasseundervisning, men fungere som et supplement ved å gi språkopplæring kontekst i en sosial situasjon. Elevene blir samtidig bedre kjent med byen og regionen. Museet ønsker med dette å bidra til språkopplæring, integrering og inkludering.

INTRO på Stavanger museum - naturhistorie, er vårt første INTRO-tilbud av flere som er under utvikling i Museum Stavanger (MUST).

INTRO består av forarbeid, et museumsbesøk, etterarbeid og en fribillett til å besøke museet på egenhånd i etterkant med opp til 5pers per frikort (hver besøkende får et frikort utdelt hver). Med frikortet kan man besøke et eller flere museer i MUST (Museum Stavanger) på én dag.

Temaet for INTRO på Stavanger museum - naturhistorie, er dyr og fugler i Norge. Vi lærer norske artsnavn, navn på ulike deler av et dyr (pels, snute, fjær, nebb, vinge o.l.), hvor de bor i Norge og hva de spiser.

INTRO er delt opp i tre ulike nivåer, slik at alle skal kunne komme på besøk og finne sitt språknivå, men også komme på gjenbesøk og repitere når de selv har kommet opp på etter høyere nivå i norsk.

Nivå 1 er for de gruppene som er analfabeter eller nyankommede til Norge, og kan veldig lite norsk.

Nivå 2 er for de som har vært i Norge en liten stund, og som kan lese og skrive litt norsk.

Nivå 3 er for de som har vært i Norge en lengre stund, kan lese og skrive mer norsk; og gjerne vil vite mer.

Under museumsbesøket vil gruppen bli møtt av en museumspedagog, som ønsker velkommen og håndhilser på alle i gruppa, og spør hva de heter. Sammen går vi inn i museets kafé for å snakke om brunbjørnen. Vi setter navn på dyret, og deler av dyret: klør, hale, tenner, ører, pels, tunge ... De besøkende får kjenne på pelsen og vi prøver å finne ut om pelsen er myk eller stri. Museumspedagogen viser kart over hvor bjørnen bor i Norge, og mimer/forteller ved hjelp av hånddukker sagnet "Om hvordan bjørnen ble stubbrompet". Vi går ned i kjelleren, der de besøkende kan henge av seg i garderoben, før vi går gjennom utstillingen i kjelleren og setter norske navn på utvalgte norske dyr og fugler. Siden går vi inn i Naturlaben, der det er plassert ut ulike preparater som vi setter navn på sammen. Disse preparatene er f.eks. utstoppede fugler, gevir, hodeskaller, tenner, vinge, tunge, pels o.s.v. Vi jobber med ordene sammen. Til slutt får alle sammen utdelt frikort, og får mulighet til å gå rundt på museet på egenhånd.

NB! Det er ikke lov å ta på museumsobjektene, når man går rundt på egenhånd.

ARBEIDSHEFTE NIVÅ 1, FORARBEID OG ETTERARBEID

ARBEIDSHEFTE NIVÅ 2, FORARBEID OG ETTERARBEID

ARBEIDSHEFTE NIVÅ 3, FORARBEID OG ETTERARBEID

INTRO - navn på dyr

INTRO - del av dyret

INTRO - hva spiser dyret, og hvor bor det?