Signert Torgrim

Finn Torgrimsens illustrasjoner

16. nov. 2012 - 06. jan. 2013

Gjennom flere tiår satte reklamemannen Finn Torgrimsen (1919-2006) sitt solide stempel på profileringen og markedsføringen av en lang rekke virksomheter, organisasjoner og begivenheter i Stavanger og distriktet. Kundelisten hans var både omfattende og vidtfavnende.

Finn Torgrimsen var også den fremragende tegneren bak en lang rekke av forsidene til det populære Detektiv-Magasinet. Mange mente at han var den aller beste illustratøren i bladets mangeårige historie.

Torgrimsen var en entusiastisk jazzmusiker, både som gitarist og pianist. Sammen med Villy Bøgild tok han initivet til Jazziladen i 1975, og sammen med Sverre Kvam etablerte han Jazz i timeglass i 1989. Han mottok blant annet Johan-statuetten, som er jazzens høyeste utmerkelse, for sin innsats for jazzen og jazzmiljøet i Stavanger. Hans sans for musikk og rytmikk ble gjenspeilet ikke bare i hans tegninger, men også i hans bruk av ordet i reklamearbeidene han utformet.