Nablus

En okkupert by

07. nov. 2014 - 30. aug. 2015

Utstillingen var en av museets to hovedprosjekt i forbindelse med markeringen av Grunnlovsjubileet 1814 – 2014. Den var også en del av det offisielle, nasjonale programmet for grunnlovsfeiringen.

Nablus ligger på Vestbredden i et område som ble okkupert av Israel i 1967. Fra 1996 har byen vært Stavangers vennskapsby. Nablus har en 5000 år lang historie som i dag avspeiles i arkitektur og kulturminner. Utstillingen formidlet denne historien samtidig som den viste dagliglivet i Nablus under israelsk okkupasjon. I en rekonstruksjon av byens pulserende marked fikk publikum møte ansikter og stemmer til noen av byens innbyggere som fortalte om sine liv og sine håp og drømmer om framtiden.

Utstillingen inneholdt også en presentasjon av keramikkminiatyrer av bygninger og arkitekturelementer fra byens rike arkitekturhistorie laget av kunstneren Nisreen M. Barqhouti fra Nablus.

NABLUS – en okkupert by ble produsert i samarbeid med Nablusforeningen i Stavanger, Fortidsminneforeningen og Cultural Heritage Enrichment Center i Nablus.

Nablus-Nisreen.jpg#asset:1309