Eventyrborgen

Norsk barnemuseum

Eventyrborgen er et lekemiljø i en borg med kjente eventyrfigurer fra folkeeventyrenes verden. Her kan du kle deg ut, spille dukketeater, lage ting i verkstedet og høre eventyr. Rundt borgen finnes små punktutstillinger:

Lenden.-Utstilling.JPG#asset:472

Alt for barna

Lars H. Lende (1882-1971) viet sitt liv til et mangfoldig og engasjert arbeid for barn og unge. Under slagordet "Alt for barna" gledet han mange barn over hele landet med å ta dem på tur i ponnikjerrene. Lende fikk mekanikeropplæring av sin stefar Torkel Lende og startet selv verksted hvor han tok ungdom i lære. Under mottoet "Redd ungdommen" skaffet han arbeidsledig ungdom arbeid.

Med tavle og griffel

I 2014 var det 125 år siden vi fikk folkeskole i Norge. Folkeskolelovene ble vedtatt
26. juni 1889. For å markere jubileet laget Stavanger skolemuseum en
skolehistorisk utstilling på Norsk barnemuseum som fikk navnet "Med tavle og griffel".

Utkledning-norsk-barnemuseum.jpg#asset:4

I Eventyrborgen kan barna kle seg ut, leke med klosser, dukker og tog og spille dukketeater.